בית תכנון פרישהייעוץ פרישה איך אפשר ליהנות מהפנסיה?

איך אפשר ליהנות מהפנסיה?

על ידי erez polak
זמן קריאה: 3 דק'

פרישה והנאה הן שתי מילים שהחיבור ביניהן הוא, כביכול, מובן מאליו. אז איך שאתה מחפש דרכים ליהנות מהפרישה שלך? קודם כל חשוב שתדע שאתה לא לבד, המון פורשים ופורשים לעתיד מחפשים בגוגל ובמקורות מידע אחרים תשובות לשאלה הזאת. כאן תמצא טיפים מעולם הכלכלה שיעזרו לך למצוא את הדרך להנאה מהפנסיה. כתבה ראשונה בסדרה:

בקיצור ולעניין

  • עבודה וקניית בית – מה עושים אחרי שהשגנו את 'המטרות' בחיים?

  • חלום הטיולים בעולם  – האם זה באמת מה שאתה צריך?

  • בעיית האדם הכלכלי – מה אנחנו יודעים על התודעה הכלכלית שלנו?

  • האדם הכלכלי החדש – מה אפשר ללמוד מדור ה – Z ביחס שלהם לחיים ולכסף?

  • הדרך להנאה מהפנסיה – יציאה מציניות לחירות מחשבתית – כלכלית.

  

היום שאחרי העבודה וקניית הבית

בואו נסתכל שנייה על פלח האוכלוסייה המבוסס ונחשוב מה אילו מטרות הם מגשימים בעזרת הכסף שלהם. פרויד אמר פעם שלדעתו הקריטריונים לבריאות נפשית הם: "עבודה ואהבה", בסדר הזה. סקר הבריאות והתזונה של משרד הבריאות מצא כי 59.9% מהמבוגרים מעל גיל 65 על דיכאון קל ו-21.3% נוספים על הפרעה ניכרת במצב הרוח, כלומר, דיכאון חמור. ממצאים דומים עולים מסקרים גם במדינות OECD אחרות. שתי הסיבות המובילות לדיכאון בגיל מבוגר הן בדידות ופרישה מהעבודה. הקורונה כבר הראתה לנו שאנחנו לא באמת עובדים בשביל הכסף ושבדידות יכולה לתפוס אותנו דווקא במקום הזה שעבדנו כל כך קשה כדי לשלם עליו משכנתא.

איך ולמה לטייל בעולם

נסיעות לחו"ל היא אחת המטרות המובילות ברשימת הדברים שאנחנו רוצים לעשות באמצעות הכסף. יש שתי 'אפשרויות יציאה' מחיי השגרה לחוויית טיול מלבד גיחות קצרות למספר ימים במהלך תקופת הקריירה והם – טיול אחרי צבא וטיול אחרי פרישה. הצירוף הזה של המילה 'טיול' ושל המילה 'אחרי' הוא כמעט מובן מאליו לאנשי המערב בכלל ולישראליים בפרט. כל מה שאנחנו עושים בחיים הוא סוג משיכת הרוגטקה לאחור, ניסיון לצבור תנופה גדולה שאחריה יבוא שחרור גדול שישלח אותנו למטוס לקופיפי, ללאוס או למדגסקר.

בעיית התודעה של האדם הכלכלי

הפילוסוף ג'ון דיואי טען שתודעת האדם היא סך הפעולות שלו. יש מחשבה ויש רגש והם מהווים, על פי דיואי, תשתית בעזרתה האדם פועל, כשהפעולה היא בניית האישיות התודעתית. אם נדמה את רעיונתיו של דיואי לעולם החומרי נוכל להתייחס למחשבות ולרגשות כאל לבנים, קרשים, מסמרים, בטון וצבעים למשל. הם מונחים שם, אבל הם לא מרכיבים תודעה כל עוד לא קם הקבלן שבא ומחבר בין כל הדברים האלה יחד. אנחנו בונים בניינים שלמים בחיים שלנו רק כדי לפרק אותם, וכך אנחנו בעצם בוגדים בתודעה שלנו.

האדם הכלכלי החדש חי קרוב לחלומות שלו

יש לא מעט טענות נגד דור ה – Z על המוביליות הקרייריסטית שלהם, ביקורת שמגיעה בעיקר מבני דור ה – X שמאופיינים בהתחייבות לדרך כזו או אחרת עד כדי מיצוי. דור ה – Z לא מעוניינים להגיע למיצוי, הם חיים את החיים שלהם בדרך אחרת, נזילה יותר מכל הבחינות – גם מהבחינה הכלכלית. כוחו של החלום האמריקאי של קניית בית, שתי מכוניות וכו' הולך ודועך במערב אירופה וסדקים ראשונים בחלום הזה ניתן לראות גם בכלכלה הישראלית.

משבר המשכנתאות הגדול של – 2008 ומשבר הדיור שפוקד את מדינות ה – OECD ניכר מאוד בישראל, וצעירים וצעירות רבים עומדים מול דילמה גדולה – האם לוותר על צורת החיים שלהם לטובת קניית בית והקמת משפחה או האם להמשיך לחיות בדרך בה הם חיים? רבים בוחרים בצורת החיים הנוכחית שלהם מתוך פחד גדול מפני התחייבויות כלכליות גדולות בעתיד.

כסף זה דבר נפלא למי שיש סבלנות

בואו נדבר על הפיל שבחדר ולפיל הזה קוראים – קריירה. אנשים שיוצאים היום לפנסיה, ברובם, חווים לראשונה בחייהם הבוגרים חירות כלכלית. החירות הזו יכולה להלחיץ, בעיקר כשאין לנו מטרות מוגדרות ליום שאחרי הפרישה. אם נחזור לפילוסוף ג'ון דיואי נלמד שבסופו של דבר התודעה שלנו היא אוסף הפעולות שמתהוות יחד לכדי שגרה. אנחנו אוהבים את הרעיון של יציאה מהשגרה מצד אחד, אבל מן הצד השני אנחנו חרדים מאובדן מוחלט של השגרה ואת זה ראינו היטב בתקופת הקורונה.

איך אפשר להינות מהפנסיה?

אם נחבר את רעיונותיו של ג'ון דיואי על תודעת האדם (שאת השורשרים אליה אפשר למצוא גם אצל הרמב"ם), לרעיונותיו של ההוגה והפסיכיאטר שורד השואה ויקטור פרנקל לחיפוש האדם אחר משמעות, נגלה כי הדבר היחיד שאנחנו צריכים לוותר עליו בדרך למציאת נתיב האושר הכלכלי בחיים שלנו הוא הציניות.

רוצה שמומחים מקצועיים יסייעו לך למצוא את אפיקי ההשקעה המתאימים ביותר לצרכים שלך? השאר פרטים ונציגים מחברות מובילות שבחרנו עבורך יחזרו אליך בקרוב, ללא שום התחייבות.

רוצה לקבל הצעה לא מחייבת?

התכנים באתר לא מהווים תחליף לייעוץ\שיווק  פנסיוני\השקעות\כללי המותאם לצרכיו של כל אדם והם מהווים מידע כללי בלבד. מומלץ להיוועץ עם אנשי מקצוע בעלי רישיון או התמחות מתאימה לפני קבלת החלטה במוצרים פיננסים. האתר מהווה מקור מידע כללי בלבד.

מאמרים קשורים