בית השקעותסקירת שוק האם המצב הביטחוני בישראל באמת משפיע על הכלכלה?

האם המצב הביטחוני בישראל באמת משפיע על הכלכלה?

על ידי erez polak
זמן קריאה: 3 דק'

האם יש סיבה לדאגה כלכלית בעקבות המצב הבטחוני שהולך ומתדרדר? כדי לענות על השאלות האלו חזרנו אל הספרים ומצאנו תשובות שיכולות בהחלט לעודד את הישראלי המודאג.

אספנו רשימה של שאלות נפוצות שישראלים שואלים ביחס להשלכות של המצב הביטחוני ובעיקר של סבבי הלחימה בעזה, וניסינו לבדוק האם יש סיבה לדאגה. נכתבו לא מעט ספרים ונעשו לא מעט מחקרים שבדקו את הנושא הזה, והאמת היא שעל פי הממצאים אנחנו יכולים, לפחות מבחינה כלכלית, להיות די רגועים.

כיצד משפיע המצב הביטחוני על השקעות זרות ועל יחסי סחר עם מדינות אחרות?

ב – "אומת הסטארט-אפ" מאת דן סניור ושאול סינגר, המחברים מראים כיצד ישראל הצליחה לשמור על יחסי סחר חזקים ולמשוך השקעות זרות למרות אתגרים ביטחוניים במשך השנים. הספר מראה לנו איך המוניטין של ישראל בתחום החדשנות וההתקדמות הטכנולוגית, במיוחד במגזרים כמו אבטחת סייבר ותעשיות היי-טק, זכה לתשומת לב עולמית, והוא עודנו מושך השקעות בינלאומיות.

מה ההשפעה של הוצאות הביטחון על הכלכלה ושירותים הציבוריים כמו חינוך ובריאות?

תיאוריות הקשורות לתחום התעשיה הצבאית עוזרות להסביר כיצד הוצאות הביטחון יכולות להשפיע על הכלכלה. בעוד שההוצאות הביטחוניות של ישראל הן משמעותיות בהיקפן היחסי, המדינה הצליחה לשמור על צמיחה כלכלית על ידי השקעה במחקר ופיתוח, תהליכים שהולידו תעשיות מקומיות לייצור טכנולוגיות חכמות שמשרתות את התעשיות השונות, כפי שנדון ב – "כלכלת הטכנולוגיה של ישראל" מאת דייוויד רוזנברג.

כיצד המצב הביטחוני משפיע על התיירות?

למרות תקופות של שפל ביטחוני, ענף התיירות בישראל גילה חוסן לאורך השנים, וגם כשמספר המבקרים צונח הוא נוטה להתאושש במהירות. האתרים ההיסטוריים והתרבותיים, יחד עם הנופים היפים, ממשיכים למשוך תיירים מרחבי העולם. הסברים לתהליכים האלו ניתן למצוא בספר: "Christian tourism to the holy land: pilgrimage during security crisis" מאת יואל מנספלד. ספר זה, אף שאינו מתמקד אך ורק בישראל, מספק תובנות לגבי הקשר בין תיירות, ביטחון ובטיחות, וכולל מקרי בוחן הקשורים לישראל.

האם יש השלכות כלכליות ארוכות טווח בעקבות המצב הבטחוני?

"The Political Economy of Israel's Occupation" מאת שיר חבר מספק תובנות על ההיבטים הכלכליים של מדיניות ישראל בשטחים ועל ההשפעה הרחבה יותר של המצב הביטחוני על הכלכלות הישראליות והפלסטיניות. יחד עם זאת, חשוב לציין כי ישראל נוקטת בצעדים לקידום חוסן כלכלי, כמו שותפויות סחר, השקעה בתשתיות ותמיכה ביזמות וחדשנות כלל אזוריים, צעדים שעל פי מחקרים כמו בספר: The Political Economy of Israel: From Ideology to Stagnation מאת יקיר פלנסר, שומרים על יציבות הכלכלה הישראלית ועוזרים לה לצמוח, על אף המצב המתמשך בשטחים.

כיצד המצב הביטחוני משפיע על שוק העבודה ועל שיעורי האבטלה?

למרות החששות הביטחוניים, שוק העבודה בישראל נותר יציב יחסית, עם שיעורי אבטלה נמוכים בהשוואה למדינות מפותחות אחרות. תחום הטכנולוגיה הפורח, כפי שדייוויד רוזנברג הראה ב – "כלכלת הטכנולוגיה של ישראל", תורם רבות לשיעורי התעסוקה.

כיצד משפיעות התנודות במצב הביטחוני על ערך השקל?

השקל הישראלי נשאר בסך הכל יציב יחסית לאורך זמן, מה שמשקף את היסודות הכלכליים החזקים של המדינה ואת אמון המשקיעים הבינלאומיים בשוק הישראלי. זאת למרות הסנקציות והחרמות הכלכליים שמדינת ישראל חוותה בעבר. הספר – "הכלכלה הישראלית: חלומות ומציאות" מאת רפי מלניק וסולימאן אבו-בדר, מספק ניתוח מקיף של הכלכלה הישראלית, כולל דיונים על מטבע השקל, והתנודות שלו לאורך זמן.

מקורות:

Hever, Shir. "The Political Economy of Israel's Occupation: Repression Beyond Exploitation." Pluto Press, 2010.

Senor, Dan, and Saul Singer. "Start-up Nation: The Story of Israel's Economic Miracle." McClelland & Stewart, 2009.

Rosenberg, David. "Israel's Technology Economy: Origins and Impact." Palgrave Macmillan, 2018.

Plessner, Yakir. "The Political Economy of Israel: From Ideology to Stagnation." State University of New York Press, 1994.

Mansfeld, Yoel, and Abraham Pizam, eds. "Tourism, Security and Safety: From Theory to Practice." Routledge, 2006.

Freilich, Charles D. "Israel's National Security: A New Strategy for an Era of Change." Oxford University Press, 2018.

Melnick, Rafi, and Suleiman Abu-Bader. "The Israeli Economy: Dreams and Realities." Routledge, 2010.

Barkai, Haim, Nissan Liviatan, and Stanley Fischer. "The Bank of Israel: Volume 1: A Monetary History." Oxford University Press, 2007.